Поділитись в соціальних мережах

Повернення пенсійного збору (1%) при купівлі житла в 2024 році: алгоритм дій

Кожен, хто купував нерухомість обов’язково сплачував податки (детальніше про податки та збори при купівлі квартири читайте в нашій статті – за посиланням) та збір на обов’язкове державне пенсійне страхування (далі – Пенсійний збір).

Закон України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування», визначає перелік платників збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, зокрема, підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.

Тобто, законодавець вирішив звільнити від сплати Пенсійного збору тих громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла та тих, хто купує житло вперше.

Проте, згідно Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 № 1740 (далі – Порядок) нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

Документом, що підтверджує сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, є платіжне доручення платника збору про перерахування сум збору на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства. Копія такого платіжного доручення зберігається в нотаріуса, який посвідчив договір.

Також, в Порядку передбачені підстави звільнення від сплати Пенсійного збору, а саме, якщо:

в) особа придбаває житло вперше, що підтверджується заявою фізичної особи про те, що вона не має та не набувала права власності на житло (в тому числі не приватизовувала, не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя), та відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (з урахуванням відомостей з невід`ємної архівної складової частини цього Реєстру про набуття, зміну і припинення речових прав на нерухоме майно, про внесені зміни до відповідних записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) про відсутність зареєстрованих за такою особою прав власності на житло, а також даними про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду. Документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з місць проживання (після 1992 року);

г) особа перебуває у черзі на одержання житла, що підтверджується документом, виданим органом, до компетенції якого належить ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Тобто, якщо в покупця є підстави не сплачувати Пенсійний збір, то він повинен надати нотаріусу відповідну інформацію та документи, що підтверджують звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Згідно актуальної судової практики, при вирішенні аналогічних питань суди зазначають наступне:

«Якщо ж особа не скористалася цим механізмом під час нотаріального посвідчення та помилково сплатила збір, то така особа вправі скористатися таким самим порядком вже після укладення договору купівлі-продажу житла, подавши територіальному органу ПФУ визначені підпунктом “в” пункту 152 Порядку № 1740 інформацію та пакет документів, що підтверджують наявність підстав для звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

При цьому зміни, внесені Постановою № 866 до Порядку № 1740, не позбавляють Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області обов`язку щодо повернення позивачу безпідставно сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна»:

постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2024 р. у справі № 440/10507/23 https://reyestr.court.gov.ua/Review/117185176;

постанова Касаційного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року у справі № 280/9714/20 https://reyestr.court.gov.ua/Review/101370556

«Отже, підтвердженням придбання житла вперше, згідно підпункту “б” пункту 15-2 Порядку № 1740 є заява фізичної особи про те, що вона не має та не набувала права власності на житло (в тому числі не приватизовувала, не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя) та відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про відсутність зареєстрованих за такою особою прав власності на житло, а також даними про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду.

Тобто законодавець, у випадку помилкової сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна, покладає на особу подання певного пакету документів, встановленого Порядком № 1740, для виникнення у пенсійного органу обов`язку формування подання про повернення помилково сплачених коштів.
Проте, звертаючись до відповідача з відповідною заявою про повернення помилково сплачених до бюджету коштів, позивач до заяви не додав повний пакет документів на підтвердження придбання житла вперше, в тому числі і дані про невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду.

Таким чином, поданий позивачем до відповідача пакет документів є недостатнім (некомплектним) для прийняття позитивного рішення, тому відповідач цілком обґрунтовано відмовив у формування подання про повернення коштів з бюджету.
Натомість, відмова відповідача не є перешкодою для позивача повторно звернутися до територіального органу ПФУ із належно оформленою заявою про повернення помилково сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з додатками, передбаченими підпунктом “в” п. 15-2 Порядку № 1740.»:

постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2024 р. у справі № 620/4758/23
https://reyestr.court.gov.ua/Review/117186473

Однак, зазвичай більшість покупців сплачують Пенсійний збір, навіть якщо є законні підстави його не сплачувати.
Якщо у вас такі підстави були, але ви сплатили Пенсійний збір, можете його повернути. Як це зробити, читайте далі.

Алгоритм повернення сплаченого Пенсійного збору:

  1. визначити, чи були підстави звільнення від сплати Пенсійного збору на момент його сплати: заява фізичної особи про те, що вона не має та не набувала права власності на житло, перша покупка житла, невикористання житлових чеків для приватизації або перебування у черзі на одержання житла, що підтверджується відповідним документом.
  2. подання заяви про повернення безпідставно сплачених грошових коштів до територіального управління Пенсійного фонду України. До заяви долучити копії договору купівлі-продажу, квитанції про сплату Пенсійного збору, довідку із зазначенням банківських реквізитів та інші відомості.
  3. отримання від Пенсійного фонду відмови в поверненні безпідставно сплачених коштів.
  4. оскарження відмови Пенсійного фонду в судовому порядку. Подання позовної заяви до адміністративного суду про визнання відмови протиправною та зобов’язання вчинити дії.
  5. після отримання позитивного рішення суду Пенсійний фонд формує та подає до Казначейської служби подання про повернення безпідставно сплачених коштів.

Витрати, які понесе покупець при поверненні безпідставно сплачених коштів:

  • поштові витрати на листування з державними органами;
  • судовий збір в 2024 році – 1211.20 грн.;
  • витрати пов’язані з правничою допомогою адвоката (вартість визначається індивідуально). Витрати на адвоката можна стягнути з Пенсійного фонду, заявивши про це в позовній заяві.

У разі залучення адвоката до повернення безпідставно сплачених коштів, вам потрібно ЛИШЕ укласти договір про надання правової допомоги з адвокатом. Адвокат, в свою чергу, опрацює всі надані вами документи, підготує заяву до Пенсійного фонду, отримає письмову відмову від Пенсійного фонду, підготує та подасть позовну заяву до суду та всі необхідні додатки до неї, контролюватиме розгляд справи та в кінці отримає оригінал судового рішення, а також розпочне процес виконання судового рішення і в результаті ви отримаєте свої кошти.

Для отримання детальної інформації з даного питання звертайтесь за телефоном: (097) 392-58-89.